lu.se

Centrum för handelsforskning

Campus Helsingborg | Ekonomihögskolan | LTH - Lunds Tekniska Högskola

Centrum kommenterar: När skall handel ta Covid-19 på allvar?

Publicerad: 2020-12-11

Om man tar Covid-19 på allvar så är det naturligt att man gör mer än vad man gör idagsläget

Photo by De an Sun on unsplash

Jag hade haft två brittiska gäster – professoerna Steve Burt och John Dawson - på besök i Lund två dagar och lyckades precis få hem dem till Skottland innan Kastrup stängde ner i mitten på mars. Vi hade under deras besök varit på IKEA och också Emporia köpcentrum och allt var ungefär som vanligt (men det var ovanligt lätt redan då att få bord på bra restauranger i Malmö). Men det kallades till möten på Ekonomihögskolan med Covid-19 i fokus och mina kollegor hade också kontakt med sina hemma institutioner och vi förstod alla tre att ngt håller på att hända. Men absolut inte magnituden av det.

För mig känns det fortfarande som handeln inte förstår vad det är som hänt och händer i Sverige. Jag brukar inte ta partsinlagor som Handelsanställdas förbunds undersökningar på allvar men den undersökning de släppte för ngn vecka sedan känns i sammahanget relevant. De bevakar ju sina medlemmars intressen men slutsatsen är tydlig; handlen som helhet tar inte Covid-19 på tillräckligt stort allvar. Och det är bara att hålla med, vi är nu 8,5 månader in i en fruktansvärd katastrof – inte minst för handeln – men ännu har inte handeln tagit det som händer på allvar. Vad menar jag då med det? 

Jag menar att om man tar Covid-19 på allvar så är det naturligt att man gör mer än vad man gör idagsläget. Det fanns en tid då man kunde skylla på att de här är så nytt och vi håller på att lära oss hur vi kan hantera detta i våra butiker. Den tiden är förbi för länge sedan! Så vad gör majoriteten av alla handlar då, vad är deras Coronastrategi? Jo den består inte sällan i att fästa upp klistermärken i golvet, uppmaningar här och där i butiken. Kanske har man också ställt ut lite sprit (där man skall ta i samma flaska/behållare som andra tagit i). Det är för många handlare en bra sammanfattning av vad man gjort för att säkra upp sina butiker ur Corona synpunkt. Kanske finns det också plexiglas vid kassorna, mellan personalen och kunderna och mellan kunderna när de plockar upp sina varor (men de måste ändå passera varandra med några decimeter mellan varandra för att komma till andra sidan plexiglaset-…).

Och varför är detta då inte bra? Jo för att efter snart 9 månader finns inte ursäkten längre att man inte vet vad man skall göra. Problemet är att man vill inte investera för man vill att detta skall gå över snart. Och då är det dumt att investera. Så hellre än att investera i riktig Corona säkring, alltså ändra butikernas layout, personalens roll, butiksvärdar som bevakar att avstånd hålls etc ber man kunderna ta hela smällen och själva ta hand om anpassningen. Det är kunderna som skall se till så att butikerna är Coronasäkra, inte handeln och dess personal. Vi skall inte gå för nära varandra, vi skall visa hänsyn och inte komma till butiken när vi är förkylda etc. Det är ju rätt bekvämt att låta butikerna vara i princip som de är och be kunderna – de som handeln är till för – göra alla anpassningar. Inte undra på att e-handeln växer med den attityden från den fysiska handeln.

Nu är inte alla syndare inom handeln. Vissa tar det på allvar och gör vad de kan – och litar inte bara på kundernas välvilja. Systembolaget kontrollerar i många butiker in och utsläpp från butikerna, och får på det sättet ned antalet besökare (= mindre smittorisk). Nu säger ni naturligtvis att så kan ett statligt ägt monopol agera. Titta då på IKEA som gör samma sak med insläpp och utsläpp. Man har dessutom öppnat Click & Collect med bil, det har i sig varit en komplicerad och strulig sak att få till men ökar säkerheten i shoppingen avsevärt. Som ICA – och Coop, Citygross och Willys - kund förstår jag inte varför jag inte kan få click and collect på parkeringsplatsen (det finns enstaka exempel på handlare som gör detta men det görs långt ifrån på bred front). Varför kan jag inte beställa och sedan får jag en tid och då finns varorna där och hämta på parkeringsplatsen? Visst, vissa varor är frys och färskvaror men samma utmaning finns ju med att köra ut till människor och hålla kyl och fryskedjan. Det kan ju inte vara ngn större investering i frys och kyl som behövs för att kunna serva kunder så de inte behöver trängas i butiken -om man nu är angelägen om att minska smittspridningen och göra butikerna till säkra arbetsplatser och säkra marknaden för kunderna.

Problemet är att anpassningar kostar pengar och hur mkt man än säger att detta är viktig, vi vill att butiken skall vara en säker plats så vill man inte investera (mer än minimalt) för man hoppas att detta skall gå över asap. Jag ser ingen annan förklaring till den skamligt dåliga nivå på anpassning som jag ser runt omkring mig i handeln. Så ställt mot att det kostar pengar är människors – och anställdas – hälsa inte värd mer. Skillnaden mellan vad man säger och vad man gör är således stor – och det känns rätt cyniskt när det kan handla om människors liv.


Ulf Johansson
Professor och föreståndare vid Centrum för Handelsforskning vid Lunds universitet

 

Ulf Johansson

Professor i företagsekonomi vid
Ekonomihögskolan i Lund och föreståndare för
Centrum för handelsforskning vid
Lunds universitet
.