lu.se

Centrum för handelsforskning

Campus Helsingborg | Ekonomihögskolan | LTH - Lunds Tekniska Högskola

Hur ser framtidens butiksformat ut?

Publicerad: 2021-04-14

Hur man skall möta kunden inom retail är ingen ny fråga men frågan har gjorts extra aktuell av pandemin.

Emma Samsioe presenterade forskning om digitala mat platformer

 

Att försöka förstå hur man skall möta kunden inom retail – alltså i bred bemärkelse hur det eller de format man jobbar med skall se ut och fungera – är ingen ny fråga utan en ständigt aktuell fråga. Frågan har gjorts extra aktuell av pandemin som ställt nya krav på butiksutformning, tillfälligt eller permanent.

I måndags diskuterade vi framtidens butiksformat på både engelska och svenska i en två timmars webbinarium. Inspelningen kan du ser på vår filmklippsida.

Först upp efter intron av Ulf Johansson Centrumföreståndare var Edward Moreno, Expansion Planning Manager hos Ingka Group, som pratade om hur IKEA arbetar för att skapa en unik, praktisk och sömlös omni-channel kundupplevelse på IKEA, vilket säkerställer rätt mix av kundmötesplatser. Näst var Lieselott Liljevik, marknads- & trendanalytiker på ICA Sverige AB. Lieselottes fördrag blev en överblick över vilka trender som påverkar just nu – bla Corona – men också en framåtblick med ett butiksutformningsperspektiv där hon talade om två dominerade tendenser vad gäller format.

Sist men inte minst var Emma Samsioe, biträdande lektor och konsumtionsforskare på Lunds universitet och Centrum för handelsforskning. Emma pratade om ett projekt i uppstart med fokus är på nya sätt att handla mat. I och med den rådande Coronapandemi har fler valt att handla mat online via olika digitala plattformar, och ibland sker både matlagning och ätande även tillsammans med andra online. Vissa väljer att hjälpa andra människor (tex. olika riskgrupper) med inköp, och olika onlineplattformar för sådana tjänster har uppstått.

 

Filmklipp

Kolla på det inspelade webbinariet