lu.se

Centrum för handelsforskning

Campus Helsingborg | Ekonomihögskolan | LTH - Lunds Tekniska Högskola

Centrum kommenterar: Vad blir Årets julklapp 2017? 

Publicerad: 2017-11-20

En smart högtalare? En trådlös laddare? Eller ett par strumpor? På tisdag den 21 november vet vi vad som blir årets julklapp.

Snart är det dags för HUI Research (Handelns Utredningsinstitut) att för 30:e året i rad utse årets julklapp. Som handelsforskare tycker jag förstås att det här är spännande, för den produkt eller tjänst som blir årets julklapp brukar få ett rejält uppsving i julhandeln. Vad är det då som krävs för att bli årets julklapp? Jo, den ska svara upp väl mot tre kriterier: det ska vara en nyhet eller något med nyväckt intresse, det ska vara något som säljs i stort antal eller ha högt försäljningsvärde och det ska vara något som representerar den tid vi lever i.

Svensken spenderar stora pengar på julklappar, så julen är viktig för handeln. Man förväntar sig att julhandeln 2017 ska slå rekord med en total omsättning på 78,5 miljarder kronor. De senaste åren har också e-handeln inför och under julen ökat ganska dramatiskt. Att e-handeln tilltar kring jul är inte så konstigt eftersom vi dels har ont om tid och dels då de vanligaste julklapparna är böcker, kläder och annat som vi redan är ganska vana vid att handla på nätet. 

Låt oss dock börja med en tillbakablick. Förra året blev det VR-kameran som upphöjdes till årets julklapp. Att det skulle bli en teknikpryl var ingen större överraskning. Det är ett återkommande tema, och då gärna något som har med hushållet att göra som exempelvis bakmaskin (1988) eller robotdammsugaren (2015), eller något som har med ljud eller bild att göra, som exempelvis videokameran (1989), cd-spelaren (1991), dvd-spelaren (2000), platt-tv:n (2004). Något år har man slagit till med en skräll och utsett något mer traditionellt till årets julklapp, såsom boken (1999), kokboken (2002), mössan (2003) och upplevelsen (2008). Nu ska årets julklapp utses för 30:e året i rad, och vad är det då som ligger i tiden när det gäller konsumtion. Vad blir årets julklapp 2017? Det finns vad jag kan se ingen självklar kandidat – men jag skulle vilja lyfta fram två områden där jag tror att kan hitta årets julklapp.

Den första övergripande konsumtionstrenden som jag vill lyfta fram är vår allt smartare vardag, och då tänker jag förstås på vår användning av smarta telefoner. Denna älskade manick som snart styr det mesta i vårt liv, oavsett om du är 8 eller 86 år gammal. Det finns en mängd intressanta saker att lägga under granen där den gemensamma nämnaren är att allt används med vår smarta telefon som styrenhet. Jag tänker kanske främst på den smarta klockan, den smarta högtalaren, eller kanske smart belysning. Alla dessa produkterna har visserligen funnits på marknaden ett tag, men i år har det dykt upp allt fler alternativ och utföranden i olika prisklasser vilket talar för att det kan bli populära julklappar. Av dessa tre så tror jag mest på den smarta högtalaren.

Den andra övergripande trenden är vårt tilltagande beroende av våra telefoner, och då tänker jag framförallt på batteriladdning. Att ladda telefonen är ju inget nytt, men frustrationen över att ha ett sinande batteri i vardagen är något som vi alla säkert kan relatera till. I takt med att telefonen blir en allt viktigare livlina så blir också problemen allt större större när vi står utan telefon. Inom det här området finns tre prylar som är potentiella julklappar; den trådlösa laddningen är särskilt intressant, och annars finns mer traditionella alternativ som powerbank eller laddningssladd. Det kanske är något år för tidigt för att den trådlösa laddaren ska bli årets julklapp, men laddningssladden en är en storsäljare som börjat bli mer föremål för design och uttryck, och tar därför också allt mer plats även i handeln..

Slutligen vill jag slå ett slag för den mer personliga julklappen, och vad kan bli mer personligt än det vi handlar åt oss själva. Det sägs att det blir allt vanligare att svensken handlar julklapp till sig själv. Man kanske skulle unna sig en resa eller en upplevelse, som en kontrast och motpol till den allt mer prylorienterade julen. Eller en sån där pryl som man verkligen behöver, men som de som jag får julklappar av tycker är tråkig att ge bort; en pyjamas eller par sköna strumpor. På tisdag den 21 november vet vi.

Jens Hultman
Forskare vid Ekonomihögskolan i Lund och koordinator för Centrum för handelsforskning, Lunds universitet

Jens Hultman

Docent i företagsekonomi vid
Ekonomihögskolan i Lund och koordinator
för Centrum för handelsforskning vid
Lunds universitet
.