Stadskärnans möjligheter och utmaningar
Workshop
Den 3 december arrangerar Centrum för handelsforskning vid Lunds universitet tillsammans med Lunds Handelsförening en halvdag kring stadskärnans möjligheter och utmaningar.

Efter år av minskad handel har svenska stadskärnor börjat gå med plus igen. Men vad är det egentligen som driver ekonomin? Hur ser stadskärnans hållbara framtid ut och hur kan den marknadsföras?
Med utgångspunkt från aktuell forskning på temat ”Retail Destination” belyser vi relationen mellan handel och plats. Hur går det till när handel ”tar plats”? Vilken slags handel växer fram i vissa miljöer och hur skiljer sig dessa handelsmiljöer från varandra?
Lokal: Magle konserthus, Magle Stora kyrkogata 4, 223 50 Lund
Program:
8.30-9.00 Morgonfika och mingel
9.00-9.10 Cecilia Fredriksson: Introduktion och välkommen
9.10-9.40 Johan Anselmsson & Burak Tunca: Stadskärnans framtid – marknadsföring med mjuka värden?
9.50-10.20 Lisa Källström: Centrumhandeln på Instagram – staden som ram, vardagsrum och scen
10.20-10.50 KAFFE
10.50-11.20 Christian Fuentes: Den gröna staden – om främjandet av hållbar matkonsumtion
11.30-12.00 Ola Thufvesson: Vad driver ekonomin i svenska stadskärnor?
12.10 LUNCH och mingel
Seminariet är kostnadsfritt men anmälan är bindande och ej avbokad plats debiteras med 450 kronor (exklusive moms).