lu.se

Centrum för handelsforskning

Campus Helsingborg | Ekonomihögskolan | LTH - Lunds Tekniska Högskola

Innovation i handeln - Utopi eller vardag

CENTRUM FÖR HANDELSFORSKNING

Den 17 maj samarrangerar Centrum för handelsforskning* vid Lunds Universitet en dag kring innovation i handeln på Studio i Malmö. Vi presenterar aktuell forskning kring förutsättningar för att utveckla och leda innovation och diskuterar tillsammans med er frågor som: Hur kan man tänka 100 kvartal fram och ändå överleva om 1? Hur kan man vara både innovativ och operativ?

 

Datum: 17 maj 2018
Tid 10.00-16.00 Registrering och kaffe från 9.30
Plats: Studio Meetingpoint, Nordenskiöldsgatan 24, Malmö

 

Med inspirationsföreläsningar, goda exempel och gemensamma workshops hjälps vi åt att svara på frågor som:

  • Vilka är förutsättningarna för innovation och vad utmärker handeln?
  • Vilka behov är det egentligen som framtidens produkter och tjänster ska möta?
  • Från goda idéer till genomförande – hur kombinerar man behovet av att både vara operativ och innovativ?
  • Vad och hur kan vi lära av andra branscher?

Agenda

09.30 Registrering 

10.00 Välkommen! 

10.15 Vilka är förutsättningarna för innovation och vad utmärker handeln? Malin Olander Roese, LTH

10.45 Vilka är de egentliga behov som framtidens produkter och tjänster ska möta?  Jonas Klevhag, Altitude Meetings

11.00 Workshop: Vad blir framtidens produkter och tjänster, när behoven får styra?

12.30 Lunch

13.30 Innovation - krav eller möjlighet: Fyra berättelser från företag i andra branscher

  • Pia Rehnqvist, Chefredaktör Sydsvenskan
  • Magnus Bergendahl, Open Innovation Management, Essity
  • Victor Strandberg, Vd, Pej.se
  • Charlotta Ahlberg, Volvo Cars

14.30 Workshop: Hur stärker man sin innovativa förmåga: Vad kan handeln lära av andra branscher och bidra med till andra?

15.30 Wrap-up

Anmälan

Workshoparna som anordnas av Centrum för handelsforskning är kostnadsfria. Vi har ett mycket begränsat antal platser.

Anmäl dig snarast

Anmälan är bindande och ej avbokad plats debiteras med 250 kronor (exklusive moms).

 

* Dagen arrangeras av Centrum för Handelsforskning tillsammans med Lunds Tekniska Högskola och Altitude Meetings med stöd av Handelsrådet och Vinnova